logo

Deklaracje

DEKLARACJE W SPRAWIE OPŁAT ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI 

Złożenie do Urzędu Miasta Szczecin deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczącej nieruchomości zamieszkałej jest podstawowym obowiązkiem formalnym związanym z przystąpieniem do nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który ciąży na właścicielach nieruchomości zamieszkałych. 

Kto składa deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

  1. Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy,
  2. Właściciel nieruchomości, w której prowadzone są wyłącznie:
  3. placówki opieki nad dziećmi do lat 3,
  4. przedszkola,
  5. szkoły (podstawowe, gimnazja, ponadgimnazjalne, artystyczne),
  6. zespoły szkół.

TERMIN złożenia deklaracji:

  1. W terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca -  DLA NIERUCHOMOŚCI ZAMIESZKANYCH,
  2. W terminie 14 dni od dnia powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych -  DLA NIERUCHOMOŚCI, w których prowadzone są wyłącznie ww. placówki,
  3. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości opłaty – w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana – DLA WSZYSTKICH WW. NIERUCHOMOŚCI.

Na podstawie złożonej deklaracji nieruchomość zostanie wyposażona w pojemnik do gromadzenia odpadów zmieszanych oraz pojemniki lub worki na odpady segregowane:  szkło, tworzywa sztuczne oraz papier (pojemnik na bioodpady właściciel nieruchomości kupuje samodzielnie i zgłasza go do Urzędu (podlinkowane ZGŁOŚ BRĄZOWY POJEMNIK), nie dotyczy to właścicieli nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej, którzy kompostują bioodpady i zgłoszą ten fakt w deklaracji), a właściciel będzie regulować opłatę za odbiór i zagospodarowanie odpadów w wysokości wynikającej ze złożonej deklaracji. 

UWAGA! Segregacja odpadów komunalnych jest obowiązkowa i nie można zadeklarować braku segregacji odpadów.

Terminy dokonywania opłat:

• do 15.02 za styczeń i luty,

• do 15.04 za marzec i kwiecień,

• do 15.06 za maj i czerwiec,

• do 15.08 za lipiec i sierpień,

• do 15.10 za wrzesień i październik,

• do 15.12 za listopad i grudzień.

 

NOWE DEKLARACJE W 2025 R. 

Na podstawie uchwały Nr V/107/24 Rady Miasta Szczecin z dnia 29 października 2024 r.  od dnia 01 stycznia 2025 r. na terenie Szczecina obowiązują nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Urząd Miasta Szczecin zawiadomił właścicieli nieruchomości o nowej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wynikającej ze zmiany stawki.

Właściciele nieruchomości, którzy otrzymali zawiadomienia o nowej wysokości opłaty, w których opłatę naliczono od:

  • gospodarstwa domowego - nie muszą składać nowych deklaracji,
  • ilości zużytej wody – po upływie okresu wskazanego w zawiadomieniu muszą złożyć nową deklarację w oparciu o aktualne dane dot. zużycia wody.

Deklarację powinny złożyć osoby zgłaszające każdą zmianę inną niż zmiana stawek.

Kto każdego roku powinien złożyć nową deklarację? Ponad 6 tys. właścicieli nieruchomości zamieszkałych, którzy swoją opłatę wyliczają w oparciu o ilość zużytej wody. Wszyscy oni powinni po upływie 12 miesięcy liczonych od pierwszego dnia miesiąca obowiązywania ostatniej deklaracji złożyć nową  deklarację i tym samym na nowo wyliczyć wysokość opłaty za odbiór odpadów, która będzie obowiązywać w danym roku. Obowiązek dotyczy nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej, oraz nieruchomości jednorodzinnych, w których średniomiesięczne zużycie wody na nieruchomości nie przekracza 6 m3 (dotyczy właścicieli nieruchomości, którzy składali DOP-2). 

Rodzaje formularzy

Właściciele nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej, w której średniomiesięczne zużycie wody przekracza 6m3 wypełniają i składają deklarację DOP-1.

Właściciele nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej oraz w zabudowie jednorodzinnej, w której średniomiesięczne zużycie wody nie przekracza 6m3 wypełniają i składają deklarację DOP-2. Jeżeli właściciel nieruchomości, składać będzie deklarację dotyczącą kilku nieruchomości musi wypełnić również załącznik/ki ZOP-2.  

Właściciele nieruchomości składający deklarację DOP-2 za więcej niż 1 lokal, którzy w swoich nieruchomościach mają lokale zamieszkane, w których zużycie wody przekracza  7,8% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za gospodarstwo domowe (od kwietnia 2024 r. 208,91 zł za gospodarstwo domowe) do deklaracji dołączają załącznik  ZWG;

Właściciele nieruchomości, w której prowadzone są wyłącznie: placówki opieki nad dziećmi do lat 3, przedszkola, szkoły (podstawowe, gimnazja, ponadgimnazjalne, artystyczne), zespoły szkół wypełniają i składają deklarację DOP-3.

Jak złożyć deklarację 

  • Wypełnić elektronicznie deklarację poprzez stronę https://odpady.um.szczecin.pl/ i podpisać ją z wykorzystaniem Certyfikatu Kwalifikowanego lub Zaufanego Profilu E-PUAP;
  • Pobrać formularz do druku ze strony i po wypełnieniu deklaracji przesłać podpisaną deklarację pocztą na adres: Urząd Miasta Szczecin, Wydział Podatków i Opłat Lokalnych,  Plac Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin;
  • w Urzędzie Miasta Szczecin Plac Armii Krajowej 1 (wejście od ul. Odrowąża, pokoje 34, 35, 44, 45, 46, 46A).

Właściciele nieruchomości posiadający kwalifikowany podpis elektroniczny lub Profil Zaufany E-PUAP po wypełnieniu deklaracji i jej podpisaniu będą mogli ją wysłać przez Internet i tym samym wypełnić ciążący na nich obowiązek.

UWAGA! Po wysłaniu deklaracji należy pobrać „URZĘDOWE POŚWIADCZENIE PRZEDŁOŻENIA” (jeżeli nie ma możliwości pobrania poświadczenia, to oznacza, że deklarację tylko podpisano, ale jej nie wysłano i nie wpłynie ona do Urzędu - DEKLARACJA NIE JEST ZŁOŻONA!). 

 Właściciele nieruchomości niedysponujący kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub Zaufanym Profilem E-PUAP po wypełnieniu deklaracji winni ją wydrukować, podpisać i przesłać pocztą lub dostarczyć do Urzędu Miasta. Dopiero wówczas wypełnią ciążący na nich obowiązek. Samo wypełnienie deklaracji na stronie nie wystarczy.

WIĘCEJ INFORMACJI:

W sprawie deklaracji: TEL. 91 435 1239,  91 435 1202,  91 435 1210,  91 435 1220,  91 435 1179,  91 435 1213

W sprawie wpłat, wysokości salda: TEL.  91 435 1214

W sprawie upomnień: TEL. 91 424 5427, 91 424 5400

Dodatkowo informujemy, iż w przypadku spraw prowadzonych przez Wydział Księgowości numery telefonów do kontaktu z pracownikami są każdorazowo podawane w wysłanych z tego wydziału dokumentach.

W sprawie odbiorów odpadów, wyposażenia (worki, pojemniki), harmonogramów, rejestracji pojemników na bioodpady:  TEL. 91 435 1199. 

Kontakt e-mail: gospodarka_odpadami@um.szczecin.pl

 

ZŁÓŻ DEKLARACJĘ
 

 

STAWKI OPŁAT 

W ZABUDOWIE WIELORODZINNEJ oraz W ZABUDOWIE JEDNORODZINNEJ, w której średniomiesięczne zużycie wody nie przekracza 6 m3

10,80 zł za 1m3 zużytej wody

Podstawa naliczenia opłaty od ilości zużytej wody: średniomiesięczne zużycie wody za okres 6 lub 12 miesięcy wybranych z 18 miesięcy poprzedzających datę, od której obowiązuje deklaracja, np. przy opłacie od stycznia 2025 r. z rachunków za wodę z 18 miesięcy wstecz, tj.  od lipca 2023 r. do końca 2024r., należy wybrać 6 lub 12 miesięcy po kolei. Opłatę deklaruje się co 12 miesięcy na formularzu DOP-2.

WAŻNE: W zabudowie wielorodzinnej  od kwietnia 2024 r. opłata nie może przekroczyć kwoty 208,91 zł za gospodarstwo domowe. Kwota ta ulegnie zmianie od kwietnia 2025 r. 

 

W ZABUDOWIE JEDNORODZINNEJ (w których średniomiesięczne zużycie wody przekracza 6 m3 wody):

125,00 zł miesięcznie  od gospodarstwa domowego

 

Dla nieruchomości niezamieszkałych lub części niemieszkalnej nieruchomości ustalona została stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pojemnik:

1) o pojemności 80 l – w wysokości 14,65 zł, 

2) o pojemności 110 l – w wysokości 20,15 zł, 

3) o pojemności 120 l – w wysokości 21,98 zł, 

4) o pojemności 240 l – w wysokości 43,96 zł, 

5) o pojemności 360 l – w wysokości 65,94zł, 

6) o pojemności 800 l – w wysokości 146,53 zł, 

7) o pojemności 1100 l – w wysokości 201,48 zł. 

 

WAŻNE: Od 2019 roku istnieje obowiązek segregacji odpadów komunalnych i nie można zadeklarować braku segregacji. Właścicielom nieruchomości, którzy nie będą segregować odpadów opłata zostanie określona w drodze decyzji przy zastosowaniu dwukrotnie wyższej stawki niż dla odpadów segregowanych:

  • od ilości zużytej wody - 21,60 zł za 1 m3 zużytej wody
  • od gospodarstwa domowego – 250,00 zł miesięcznie od gospodarstwa.
  • za pojemniki w części niemieszkalnej nieruchomości:
    1. o pojemności 80 l     –  29,30 zł,
    2. o pojemności 110 l   –  40,30 zł,
    3. o pojemności 120 l   –  43,96 zł,
    4. o pojemności 240 l   –  87,92 zł,
    5. o pojemności 360 l   –  131,88 zł,
    6. o pojemności 800 l   –  293,06 zł,
    7. o pojemności 1100 l – 402,92 zł.

 

Zwolnienie z części opłaty dla kompostujących w całości bioodpady - dotyczy tylko zabudowy jednorodzinnej. Warunki: 

  • bioodpady muszą być w całości kompostowane,
  • Gmina nie odbiera z takich nieruchomości bioodpadów w brązowych pojemnikach,
  • zwolnienie wynosi 5% opłaty,
  • w celu skorzystania ze zwolnienia należy złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Przykłady prawidłowo wypełnionych deklaracji

eurzad.szczecin.pl

E-urząd

Załatw Sprawę

Przejdź na stronę

Zarezerwuj Wizytę

Przejdź na stronę

Stan Realizacji Sprawy

Przejdź na stronę

Pozostałe sprawy

Przejdź na stronę